Försäkringen och licensen som krävs av alla som kör på en crossbana 2016??
Nu dundrar cross-sverige igen; J-a Svemo, dom tar ju död på crossen!!! 
Vi reder ut; Vad gäller och varför?

Ganska enkelt; 
Ingen får köra eller träna på en crossbana utan en Svemo-licens från 1/1 2016.

Vad är det för j-a påhitt dundrar cross-sverige???
Också ganska enkelt;
Inte Svemos påhitt. Det är IF´s krav för att ens börja prata med Svemo om ett avtal 2016.
(IF har tagit över som Svemos Försäkringsbolag efter Folksam som inte ville försäkra crossåkare längre)

Hur kan det då bli så här?
Också ganska enkelt;
Kön bland försäkringsbolag att samarbeta med Svemo och försäkrings-skydda alla crossåkare i Sverige är lika lång som kön till en semesterstängd crossbutik mitt i natten.
Förhandlingsläget för Svemo är kort beskrivit; J-t dåligt..;
1 Svemo måste enligt lag ha ett avtal för att vi ska kunna köra alls.
2 Ingen vill teckna ett sånt avtal med Svemo.

Det vet försäkringsbolagen om, + att dom vet skadestatisitken = Svemo får komma med mössan i hand, be och böna om att få ett avtal.
Försäkringsbolagen erbjuder avtal, så dåliga och dyra att dom hoppas att Svemo väljer ett annat försäkringsbolag...

Det betyder att Svemo får välja mellan pest eller kolera och ta det avtal som är minst dåligt och minst dyrt för sina medlemmar.
Nu valde dom ett där priset för aktiva förare med licens inte drabbas speciellt mycket, utan kostnadsökningen får dom motionärer och "engångsförbrytare" som provar eller kör nån gång per år ta.

Vi leker med tanken att varje crossåkare skadas 1/gång år.
En aktiv crossåkare som kör ca 100ggr/år får en skadestatistik på 1 skada / 100 körningar.
En motionär som tränar 1gång/vecka, sommarhalvåret, när det är nysladdat o fint väder tränar kanske 20ggr/år men har också 1 skada varje år = 1 skada på 20 körningar.
Nybörjaren har störst skaderisk, ofta nån form av skada de första 10 körningarna = 1 skada på 10.

Med det gamla sättet när dom aktiva med licens var dom enda som löste Licens/ betalade Försäkring blev resultatet;
Dom med lägst skaderisk som betalar försäkring betalade skadorna för nybörjare och motionärer UTAN licens som inte betalade Försäkring.
(Olicensierade förare var försäkrade genom klubbarnas Ban-licens. Men kostnaden för Ban-licensen ingick i avtalet med Folksam där ALLA förare och klubbar räknas in.)

Det tyckte IF var korkat och orättvist = Kravet till Svemo var enkelt; Alla som kör på en bana får självklart betala sin egen försäkring, annars får ni inget avtal.

Summa;
En ganska lindrig variant av pest eller kolera som Svemo valde.
Krångligare för klubbarna, JA.
Dyrare för "Engångsförbrytaren"; JA
Dyrare för Motionären; JA
Dyrare för den seriösa crossåkaren; NEJ
Bättre för motocrossen på sikt som seriös verksamhet och sport; Troligtvis JA.

Lösningen för alla motionärer heter Klubb-licens.
* Kostar 500:- /år.
* Löses via Svemo-TA på Svemos hemsida.
* Kan lösas ut och betalas när man vill under året.
* Ger förare rätt att träna obegränsat på alla banor i Sverige.
(Träningsavgift fär givet betalas som vanligt)
* Ger föraren det försäkringsskydd som Svemo/IF kräver.
* Ger föraren rätt att köra KM i den egna klubben, lagligt.
* En ny licens som Svemo inför till 2016 för att underlätta och försäkra ALLA förare på banan.




   
   
   
   

Kommande Aktiviteter  

26 apr 2017
00:00
Enduro öppet för medlemmar
26 apr 2017
17:00 - 21:00
Gokartbanan
29 apr 2017
00:00
Enduro öppet för medlemmar
29 apr 2017
09:00 - 17:00
Motocross SM
30 apr 2017
00:00
Enduro öppet för gäståkare
30 apr 2017
09:00 - 16:00
Motocross SM
03 maj 2017
00:00
Enduro öppet för medlemmar
03 maj 2017
17:00 - 21:00
Gokartbanan
   

Annonser